3 نوامبر 2023- دانشمندان بیمارستان All Children وابسته به دانشگاه جانز هاپکینز، همراه با تیمی از محققان بین المللی، به بررسی علل دیابت نوع 2 پرداختند. این تحقیق که در ژورنالNature Communications  منتشر شده است، یک استراتژی بالقوه برای توسعه درمان‌های جدید ارائه می‌کند که می‌تواند سلول‌های بتای ناکارآمد پانکراس را بازسازی کند یا حتی از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری نماید.

این مطالعه نشان داد که سلول‌های بتا در بیماران دیابتی نوع 2 دچار کمبود یک پروتئین حمل و نقل سلولی به نام "پروتئین آلفا انتقال دهنده فسفاتیدیل اینوزیتول یا PITPNA هستند، این پروتئین در تشکیل «بسته‌های کوچک» یا گرانول‌های درون سلولی حاوی انسولین، نقش دارد.

این پروتئین پردازش و بلوغ "محموله انسولین" را تسهیل می کند. با بازگرداندن PITPNA به سلول های بتای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، تولید گرانول انسولین بازسازی می شود و این امر بسیاری از کمبودهای مرتبط با نارسایی سلول های بتا و دیابت نوع 2 را معکوس می نماید.

محققان گفتند: درک اینکه چگونه ژن های خاصی عملکرد سلول های بتا را در پانکراس تنظیم می کنند، از جمله ژن هایی که واسطه تولید و بلوغ گرانول انسولین هستند مانندPITPNA ، برای ارائه ی گزینه های درمانی برای این افراد، مهم است.

محقق اصلی این مطالعه پرفسور Matthew Poy، دانشیار پزشکی و شیمی بیولوژیکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز و رهبر تیم کودکان جانز هاپکینز در موسسه تحقیقات بنیادی بیومدیکال، گفت: اکنون کار ما بر روی این موضوع متمرکز شده است که آیا PITPNA می تواند عملکرد سلول های بتای پانکراس مشتق از سلول های بنیادی را افزایش دهد یا خیر.

از آنجایی که درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی هنوز در مراحل اولیه توسعه بالینی خود هستند، به نظر می‌رسد هنوز پتانسیل زیادی از این رویکرد، مورد استفاده قرار نگرفته است. پرفسور Poy معتقد است که افزایش سطحPITPNA  در سلول های بتا مشتق از سلول های بنیادی رویکردی است که می تواند توانایی تولید و آزادسازی انسولین بالغ را قبل از پیوند در افراد دیابتی افزایش دهد.

پرفسور Poy، گفت: رویای ما این است که افزایش PITPNA بتواند کارایی و قدرت سلول های بنیادی شبه بتا را بهبود بخشد. تحقیقات ما به این سمت پیش می‌رود، اما باید کشف کنیم که آیا ظرفیت این سلول‌های بنیادی تمایز نیافته که می‌توانند به انواع سلول‌های مختلف تبدیل شوند را می‌توان بهینه کرد و تا چه سطحی می توان آنها را به سلول‌های بتای سالم تولیدکننده انسولین تبدیل نمود. هدف یافتن درمانی برای دیابت نوع 2 است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-beta-cells-diabetes.html